در مورد اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید که این اختلال در اثر چه عواملی به وجود می آید و چه ارگان هایی از بدن را درگیر می کند؟

اختلالات TMJ یا TMD چیست؟

درمان مفصل گیجگاهی | دکتر صفا متوسلی

به اختلالات مفصل گیجگاهی گفته می‎شود. در هر طرف صورت مفصلی وجود دارد که انتهای فک را به جمجمه وصل می‎کند و به کمک عضلات نزدیک آنها دهان باز و بسته می‎شود. اما گاهی اوقات با خارج شدن مفصل از جای اصلی خود یا به هر علت دیگری فک حرکت نمی‎کند، که مشکل TMJ نامیده می‎شود (در واقع TMD می‎باشد) . که عمدتاً 15 درصد از افراد بین 20 تا 40 سال به آن مبتلا هستند. این مشکل در زنان بیشتر از مردان دیده می‎شود.

حرکت در همه جهات

مفصل تمپورومندیبولار یکی از شگفت انگیزترین مفصل‎ها در بدن است. این مفصل باعث حرکت فک به بالا و پایین، چپ و راست و عقب و جلو می‎شود. علاوه بر استخوان‎ها و عضلاتی که در این ناحیه وجود دارد یک سری غضروف نیز وجود دارد که به عنوان ضربه‌گیر و برای محافظت از این مفصل‎ها در این ناحیه وجود دارد.

علائم TMD

اگر شما علائم زیر را دارید، احتمال وجود این اختلال در شما هست.

• درد یک طرف یا درد در دو طرف صورت و فک

• درد در هنگام جویدن غذا

• درد در گوش

• احساس درد در گردن یا در ناحیه صورت

• منقبض شدن عضلات فک

• درست قرار نگرفتن دندانها در روی یکدیگر

جراحان فک و صورت با توجه به نقش بی بدیل شان در ایجاد پل ارتباطی میان حرفه دندانپزشکی و پزشکی می توانند نقش مؤثری را در تشخیص صحیح اینگونه دردها و درمان مؤثر ایفا نمایند. درمان دردها و صداهای مفصلی شامل طیف وسیعی از درمانها شامل درمانهای محافظه کارانه(دارو درمانی ،فیزیوتراپی،اسپلینت تراپی) و درمانهای تهاجمی تر نظیر آرتروسنتز(شستشو داخل مفصل) ، آرتروسکوپی و جراحی های باز مفصلی می باشد در عین حال در بسیاری از موارد این بیماران نیاز به مشاوره های درمانی با همکاران متخصص اعصاب و روان ارتودنتیست و پروتز دارند که در این میان جراحان فک  صورت می توانند نقش کلیدی را در درمان این گونه بیماران ایفا کنند

جهت مشاوره و تعیین وقت میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.