نشانه‌های سرطان زبان را بشناسید.

نشانه‌های سرطان زبان - مطب دکتر متوسلی در رشت

سرطان زبان، یک نوع سرطان دهانی است که سلول‌های پوششی سطح زبان را درگیر می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد تومورها یا ضایعاتی در زبان و سایر قسمت‌های بدن شود بنابراین بسیار حائز اهمیت است که مهم‌ترین نشانه‌های سرطان زبان را بشناسید. برای اینکه بدانید این عارضه با چه علائمی خود را نشان می‌دهد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علائم و نشانه‌های سرطان زبان

لک یا خال روی زبان می‌تواند نشانه‌هایی از سرطان زبان باشد. خال یکی از نشانه‌های بزرگ سرطان زبان است، این خال‌های خطرناک معمولاً سفید یا قرمز هستند و درمان آن‌ها بیشتر از دو هفته طول می‌کشد؛ با دیدن این نوع خال‌ها سریع به پزشک مراجعه کنید. برخی از نشانه‌های سرطان زبان که متداول‌اند عبارت‌اند از:

– درد در فک یا گلو

– درد هنگام بلع

– احساسی شبیه به اینکه چیزی در گلوگیر کرده است

– مشکل در بلع یا جویدن غذا

– یک لکه قرمز یا سفید روی آستر دهان یا زبان تشکیل می‌شود

– زخم‌هایی روی زبان که به سختی بهبود می‌یابند

– بی‌حسی در دهان

نشانه‌های سرطان زبان - مطب دکتر متوسلی در شهر رشت

1- بوی بد دهان‌؛ رایج‌ترین نشانه سرطان زبان

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های ابتلا به سرطان زبان، داشتن بوی بد دهان است. این بوی بد معمولاً با مسواک زدن دندان و زبان از بین می‌رود اما مجدداً برمی‌گردد. در بدترین حالت ممکن و نوع حادی از این سرطان، دهان مزه‌ای مشابه با مزه‌ی خون به خود می‌گیرد. در صورت وجود چنین علائمی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

2- خونریزی زبان

گاهی اوقات دهان دچار خونریزی می‌شود در حالی که افراد متوجه نمی‌شوند خونریزی مربوط به کدام ناحیه است بنابراین با پنبه زبان را پاک کنید و ببینید خونریزی دقیقاً از کجاست؛ اگر متوجه منشأ خونریزی از زبان شدید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی زبان می‌تواند یک نشانه از نشانه‌های سرطان زبان باشد.

3- درد ناشی از سرطان زبان

به خاطر بسپارید که درد‌های ناشی از سرطان زبان به زبان محدود نمی‌شود و می‌تواند به دهان و گلو هم برسد و در طول روز و انجام فعالیت‌هایی مثل نوشیدن و جویدن آن درد را احساس می‌کنید. درد هنگام نوشیدن و جویدن ممکن است نشانه‌ سرطان زبان یا عفونت گلو، آلرژی، ورم لوزه و… باشد اگر درد بیشتر از یک هفته طول بکشد و با نشانه‌هایی مثل لک همراه باشد سریع به پزشک مراجعه کنید.

4- زخم‌هایی که می‌توانند نشانه سرطان زبان باشند.

زخم‌های دردناک زبان که اغلب با دارو درمان نمی‌شوند یکی از نشانه‌های سرطان زبان هستند؛ به طور طبیعی زخم دردناک است اما تفاوت آن بیشتر در حساسیت زخم است. مسئله مهم این است که نباید آن را با زخم‌های معمولی دهان اشتباه بگیرید و به سطح و میزان درد توجه کنید.

همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه جراحی زیبایی چانه و جراحی دندان عقل در وب‌سایت دکتر متوسلی جراح فک و صورت مطالعه کنید.

تشخیص نشانه‌های سرطان زبان - مطب دکتر متوسلی در رشت

آیا سرطان زبان قابل درمان است؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین نشانه سرطان زبان درد در ناحیه زبان است. البته هر دردی در زبان را نمی‌توان مستقیماً به وجود سرطان ربط داد اما درد‌های مداومی که التیام نمی‌یابند می‌توانند از نشانه‌های وجود سرطان زبان باشند. این سرطان از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها بوده که در میان مردم کمتر شنیده شده است و در دو ناحیه جلو و پشت زبان می‌تواند گسترش یابد. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آن امکان‌پذیر خواهد بود.

افرادی که بیش از حد سیگار می‌کشند یا الکل می‌نوشند، باید نسبت به ابتلا به سرطان دهان محتاطانه‌تر عمل کنند. آن‌ها همچنین باید به طور منظم به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه کنند. با ابتلا به این بیماری لکه‌های قرمز یا سفیدی در آستر دهان یا زبان ظاهر می‌شوند و زخم‌های این ناحیه التیام نخواهند یافت. سرطان زبان در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، اما در صورت عدم تشخیص و درمان زود هنگام می‌تواند تهدید کننده جان فرد باشد. با گذشت زمان ممکن است سرطالن در نقاط دیگر دهان، نواحی سر و گردن یا سایر قسمت‌های بدن هم گسترش یابد؛ بنابراین در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم بالا و نشانه‌های مشکوک به سرطان زبان حتماً به پزشک مراجعه کرده و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید.

روند پیشرفت این سرطان به چه صورت است؟

در مراحل اولیه این بیماری. رشد غیر طبیعی سلول‌ها معمولاً به صورت لکه‌های مسطح ظاهر می‌شود. گزینه‌های اصلی درمانی برای مبتلایان به سرطان دهان و زبان شامل جراحی زبان (برداشتن جزئی یا کامل زبان برای سرطان زبان و پس از آن بازسازی گسترده)، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و درمان‌های تسکین دهنده است. این‌ها به تنهایی یا به‌صورت ترکیبی قابل استفاده هستند. سرطان سلول سنگفرشی زبان که به عنوان سرطان زبان و دهان نیز شناخته می‌شود، نوعی سرطان تهاجمی است که اغلب افراد سالخورده را درگیر می‌کند.

آیا دندان‌پزشک می‌تواند نشانه‌های سرطان زبان را تشخیص دهد؟

اگر دندانپزشکی به سرطان لثه و دهان در بیمار مشکوک شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچ پزشکی قبل از انجام آزمایش‌ها مربوطه نمی‌تواند به صراحت اعلام کند که نشانه‌های سرطان زبان دلیلی بر وجود این سرطان هست یا نه. در برخی موارد قبل از پیگیری‌های اضافی و برای اطمینان از بهبود علائم مشکوک، دندان‌پزشک ممکن است از بیمار بخواهد 1 یا 2 هفته بعد مجدداً برای معاینه مراجعه نماید.

علائم و نشانه‌های سرطان زبان - مطب دکتر متوسلی در رشتدر صورتی که سلول‌ها سرطانی شده باشند به آزمایشات بیشتری نظیر بررسی سلامت عمومی بدن، آزمایش خون و اسکن‌ نیاز خواهد بود. از طریق این آزمایش‌ها می‌توان نوع درمان را تعیین کرد. اگر سرطان زبان و دهان در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس بهبود کامل بیمار بیشتر خواهد بود. هرچه زخم و ناحیه مبتلا کوچک‌تر باشد شانس درمان هم بیشتر می‌شود. همکاری بیمار با دندان‌پزشک موجب می‌شود مراحل تشخیص، درمان و پیشگیری با موفقیت طی شود.

سخن پایانی

بطور کلی علل سرطان زبان ترکیبی از عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی است. تاکنون شایع‌ترین عاملی که در بیشتر سرطان‌های سر و گردن نقش دارد استفاده از دخانیات، به خصوص سیگار کشیدن است. همچنین مصرف مقادیر زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان زبان را افزایش می‌دهد. اگر تشخیص این بیماری به موقع باشد، قبل از اینکه به سایر بافت‌ها گسترش یابد، میزان درمان تقریباً 90٪ است؛ بنابراین در صورت مشاهده‌ی هریک از نشانه‌های سرطان زبان هرچه زودتر برای انجام بررسی‌ها و آزمایشات تکمیلی اقدام کنید. دکتر صفا توسلی جراح فک و صورت در شهر رشت می تواند در تشخیص و درمان سرطان زبان به شما کمک کنند.

متوسط 3 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر شما هستید!