دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟

دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ - مطب دکتر متوسلی در شهر رشت

دندان‌ها یکی از عضوهای پرکاربرد در بدن هستند که وظیفه‌ی جویدن غذا را بر عهده دارند. یکی از مشکلات عمده دهان و دندان مربوط به دندان نهفته است. دندان‌های نهفته گاهی اوقات بسیار دردناک هستند و عفونت‌های خطرناکی را به همراه دارند. در ادامه مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم که دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ پس ما همراه باشید.

دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟

به دندانی که به طور کامل از لثه خارج نمی‌شود، دندان نهفته می‌گویند. دندان نهفته اغلب در زیر لثه گیر می‌کند و بخشی از دندان یا تمام آن پنهان می‌ماند. دندان عقل و دندان نیش به‌ طور معمول بیشتر از سایر دندان‌ها نهفته می‌مانند. هر یک از دندان‌ها وظیفه‌ای را بر عهده دارند و باید یک عمل خاص را انجام دهند. برخی از آن‌ها برای تکه کردن غذا و خوراکی‌ها کاربرد داشته و برخی دیگر برای جوییدن و له کردن غذا. حالا تصور کنید یک دندان در جای اصلی خود قرار نگیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در مرحله‌ی اول که زیبایی دهان و چهره را به خطر می‌اندازد، سپس باعث ناهماهنگی بین دندان‌های دیگر می‌شود و می‌تواند باعث اختلال در کار آن‌ها شود چراکه در گاهی اوقات با دردهای وحشتناکی همراه است. هم‌چنین دندان نهفته ممکن است موجب عفونت شود و یا بیماری‌های دیگر مربوط به لثه را به وجود بیاورد.

دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ - مطب دکتر متوسلی در رشتنهفتگی دندان نیش

دندان نیش به دندان‌هایی می‌گویند که در سن 11 الی 13 سالگی بیرون می‌آیند و این دندان‌ها در مجاورت دندان آسیاب کوچک قرار دارد. هر فرد بزرگ‌سال دارای دو دندان نیش در هر لثه می‌باشد. دندان‌های نیش لبه‌های تیزتری دارند و برای له کردن خوراکی‌ها کاربرد دارند. امکان نهفته ماندن دندان نیش بسیار بیشتر است و در صورت بروز این مشکل، بیمار باید جراحی یا ارتودنسی شود. معمولاً دندان‌های نیش چون دیرتر از سایر دندان‌ها درمی‌آیند، در جایگاه خوبی قرار نمی‌گیرند و یا اصلاً بیرون نمی‌زنند.

نهفتگی دندان عقل

برای درک بهتر پاسخ سوال دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ اطلاعاتی درباره دندان عقل به شما ارائه خواهیم داد. دندان عقل در انتهای دهان قرار دارد. نهفتگی دندان عقل امکان بیشتری دارد و اغلب بیشتر از سایر دندان‌ها رخ می‌دهد. دندان عقل معمولاً دیرتر از دندان‌های دیگر درمی‌آید و به همین دلیل هم فضای کافی برای رشد ندارد. دندان‌های عقل اغلب به‌صورت کج رشد می‌کنند و یا در زیر لثه نهفته می‌مانند.

مشکلات مربوط به دندان نهفته

• دندان نهفته ممکن است باعث پوسیدگی دندان‌های مجاور شود.
  • اگر شما یک دندان نهفته داشته باشید، برای پر کردن دندان‌های مجاور به مشکل برمی‌خورید.
  • در صورت داشتن دندان نهفته ممکن است دچار چرخش دندان‌های مجاور شوید.
  • نامرتب شدن دندان‌ها یکی از خطرات دندان نهفته است.
  • ممکن است بیمار دچار دردهای عصبی شود.
  • پیدایش کیست‌ها یا تومورها که درمان آن‌ها گاهی با برداشتن قسمتی از استخوان فک همراه خواهد بود.
  • وجود یک دندان نهفته ممکن است موجب نامرتب شدن دندان‌های دیگر شما شود.
  • ممکن است بیماری‌هایی برای لثه به وجود بیاید.
  • بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های مربوط به مفصل گیجگاهی و فکی ممکن است اتفاق بیفتد.

علائم دندان نهفته چیست؟

• اگر دندان نهفته داشته باشیم علائمی همچون درد لثه و استخوان فک را خواهیم داشت.
  • التهاب و خارش لثه‌ها یکی دیگر از نشانه‌های دندان نهفته است.
  • سردردهای مزمن نیز از علائم وجود این دندان است.
  • به هم ریختگی دندان‌ها و رشد نامناسب آن‌ها هم می‌تواند به علت وجود دندان نهفته باشد.
  • در برخی موارد شاید بیمار احساس گلودرد هم داشته باشد.
  • چشم‌درد و گوش‌درد هم می‌تواند از عوامل وجود دندان نهفته در دهان باشد.

دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ - مطب دکتر صفا متوسلی در شهر رشت

چگونه دندان نهفته را درمان کنیم؟

در ادامه مقاله دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ به بررسی سه روش درمان می‌پردازیم.

1- جراحی دندان نهفته

یکی از روش‌های درمان، جراحی دندان نهفته است که به چند روش صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های آن کشیدن و دور انداختن دندان نهفته است. کشیدن دندان نهفته اغلب بدون بیهوشی انجام می‌شود و یک جراحی بسیار ساده می‌باشد. برای نمایان کردن دندان نهفته هم جراح توسط یک عمل، بیمار را ابتدا بی‌هوش نموده و سپس در صورت لزوم لثه را برش می‌دهد و دندان نهفته را به موقعیت دلخواه هدایت می‌کند. ممکن است دندان‌های مجاور دندان نهفته کشیده شود و بعد از آن لثه برش داده شده پانسمان می‌شود. پزشک ممکن است لثه را بخیه بزند و پس از دو هفته بخیه را بکشد.

2- ارتودنسی

اگر بخشی از دندان نهفته آشکار باشد می‌توان به‌راحتی آن را هم ردیف دندان‌های دیگر قرار داد. ارتودنسی دندان نهفته در صورتی ممکن است که دندان وضعیت معقولی داشته باشد و بیمار آماده‌ی استفاده از سیم‌های ارتودنسی باشد. عمل ارتودنسی به‌منظور حرکت دادن دندان به جایگاه اصلی خود می‌باشد.

3- پیوند یا بازکاشت

شاید لازم باشد دندان نهفته یا گیر کرده در زیر لثه، بازکاشت شود. این روش در صورتی انجام می‌شود که پزشک نتواند درمان را با ارتودنسی ادامه دهد. جراح در ابتدا دندان نهفته را می‌کشد و سپس در جایگاه اصلی خود، پیوند می‌زند. دندان پیوند زده شده باید دو الی سه هفته در آتل باقی بماند تا به‌طور کامل پیوند بخورد. اگر پیوند به‌صورت موفقیت‌آمیز صورت نگیرد پزشک ناچار به کشیدن دندان نهفته می‌شود. برای معاینه و درمان دندان نهفته می‌توانید به مطب دکتر صفا متوسلی متخصص جراحی فک و صورت در شهر رشت مراجعه کنید.

دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ - مطب دکتر متوسلی در شهر رشت

اقدامات پس از جراحی دندان نهفته

در بخش آخر مقاله دندان نهفته چیست و چه خطراتی را به دنبال دارد؟ به بررسی اقدامات ضروری پس از جراحی نهفته می‌پردازیم.

• برای کنترل خونریزی در روز اول، یک‌تکه گاز استریل تمیز و مرطوب روی محل جراحی قرار داده و فشار دهید. فشار اعمال‌شده بعد از 45 دقیقه خونریزی را متوقف می‌کند.
  • چای کیسه‌ای با مزیت داشتن تانیک اسید که به انعقاد خون کمک می‌کند، یک جایگزین مؤثر برای گاز استریل است تا از خونریزی جلوگیری کند.
  • برای جلوگیری از درد زیاد، مسکن تجویز شده توسط پزشک را حتماً مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت دندان، آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز می‌شود که حتماً سر موقع و مرتب مصرف شود.
  • برای التیام درد می‌توانید 30 دقیقه پس از جراحی دندان یک بستنی بخورید.
  • بعد از یک روز مجدداً به رژیم غذایی قبلی خود بازگشته و  تا جایی که می‌توانید از سمت مخالف که دندان را کشیده‌اید برای خوردن و جویدن استفاده نمایید.
  • یک روز بعد از عمل می‌توانید با کمی آب نمک محیط دهان خود را شستشو دهید تا از هرگونه میکروب و  خون آبه پاک شود.
  • بعد از عمل جراحی فوق به‌هیچ‌وجه غذای گرم مصرف نکنید. شما می‌توانید یک سوپ پر از مواد مغذی را بگذارید تا خنک شود و سپس میل نمایید.
  • در همان روز اول مقدار زیادی شیر و مایعات و آب‌میوه میل کنید تا جبران آب ازدست‌رفته بدنتان را کند.

متوسط / 5. تعداد نظرات :

جراحی دندان