دردهای مزمن سر و صورت یکی از معضلات دنیای امروز و حرفه پزشکی می باشد. پیچیدگی  ساختار های آناتومیک در ناحیه فک و صورت بخصوص در انواع مزمن آن یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی و درمانی می باشند بنحویکه نه تنها تشخیص دقیق اتیولوژی اینگونه دردها در بسیاری از موارد از پیچیدگی های خاص برخودار می باشد بلکه درمان و کنترل آنها نیز به همین ترتیب کار آسانی نخواهد بود.

دردهای مفصل گیجگاهی-فکی و عضلانی مرتبط با آن یکی از شایعترین علل دردهای مزمن فک و صورت می باشد و در عین حال در بسیاری از موارد مورد غفلت قرار می گیرد. درکار معالجه و درمان بیماران طی سالهای گذشته بسیار شاهد آن بوده ایم که بیماران با دردهای مفصلی مدت ها تحت درمان های ناصحیح و غیر مؤثر قرار گرفته اند.

جراحان فک و صورت با توجه به نقش بی بدیل شان در ایجاد پل ارتباطی میان حرفه دندانپزشکی و پزشکی می توانند نقش مؤثری را در تشخیص صحیح اینگونه دردها و درمان مؤثر ایفا نمایند. درمان دردها و صداهای مفصلی شامل طیف وسیعی از درمانها شامل درمانهای محافظه کارانه(دارو درمانی ،فیزیوتراپی،اسپلینت تراپی) و درمانهای تهاجمی تر نظیر آرتروسنتز(شستشو داخل مفصل) ، آرتروسکوپی و جراحی های باز مفصلی می باشد در عین حال در بسیاری از موارد این بیماران نیاز به مشاوره های درمانی با همکاران متخصص اعصاب و روان ارتودنتیست و پروتز دارند که در این میان جراحان فک  صورت می توانند نقش کلیدی را در درمان این گونه بیماران ایفا کنند.