بیمار گرامی، توجه و رعایت نکات زیر می تواند درد و ناراحتی بعد از عمل جراحی شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد:
1-بعد از عمل جرای تا 24 ساعت از خوردن و آشامیدن غذاهای جامد و داغ خودداری نموده و حتی الامکان ازمایعات خنک استفاده نمایید.

2-از شستشوی دهان باسرم و انواع دهانشویه ها و تف کردن آب دهان تا 24 ساعت اکیداً  خودداری نمایید.

3-وجود خون در بزاق تا 48-24 ساعت بعد از عمل، طبیعی تلقی می شود و بعنوان خونریزی محسوب نمی گردد، با این وجود بانگاه داشتن گاز مرطوب در داخل دهان و برروی محل جراحی تا 2-1 ساعت پس از عمل و اعمال فشار ملایم روی آن به میزان قابل توجهی از میزان خونریزی بعد ازعمل کاسته می شود.

4-تورم صورت پس از جراحی امری عادی بوده و نشانگر عفونت و....... نمی باشد، استفاده ازکمپرس یخ طی 24 ساعت اول پس از جراحی و شرع کمپرس گرما 48 ساعت پس از جراحی به کمتر شدن میزان تورم و بهبودی سریعتر آن کمک می کند نکته مهم اینکه کمپرس گرما را باید تا زمان برطرف شدن تورم که تقریباً یک هفته بطول خواهد انجامید ادامه داد.

5-درد پس از جراحی های دهان و دندان شایع می باشد با مصرف دقیق و سر ساعت داروها ( طی 48 ساعت اول هر 4-3  ساعت مسکن ها میل شوند) می توان به میزان قابل توجهی درد و ناراحتی بعد از عمل راکمتر نمود.

6-کشیدن سیگار بعد از اعمال جراحی دهان بخصوص جراحیهای دندان عقل می تواند منجر به یک عارضه بسیار دردناک بنام Dry socket (حفره خشک) شودکه ناشی از تخریب لخته محافظ روی حفره دندانی کشیده شده می باشد. لذا به افرا دسیگاری توصیه می گردد. حتی الامکان از کشیدن سیگار بعد از اعمال جراحی خودداری نمایند.

7-با توجه به درد و اسپاسم عضلات جونده، پس از اعمال جراحی، اعمال طبیعی حفره دهان مانند جویدن و صحبت کردن با مشکلاتی روبرو می باشد. لذا توصیه می گردد بعد از اعمال جراحی تا 4-3 روز از رژیم غدایی نرم و مایعات بیشتر استفاده شود.

8-شستشو دهان با سرم نرمال سالین یا آب نمک ولرم 24 ساعت پس از جراحی و هر 3-2 ساعت یک مرتبه و مساک ملایم دندانها به بهبود سریعتر بیمار و کاهش شانس عفونت زخم جراحی کمک می کند.

9-فعالیت بدنی شدیدی و ورزش سنگین بعد از اعمال جراحی دهان و فک مجاز نمی باشد و در صورت انجام می تواند منجر به از بین رفتن لخته و خونریزی های بعد از عمل شود. ورزش های سبک و ملایم را اغلب پس از 48-24 ساعت می توان شروع کرد.

10-در صورت وجود خونریزی زیاد که قابل کنترل نباشد و یامشکل دیگری که نیاز به تماس فوری دارید می توانیداز طریق شماره تلفنهای 09115592994 - 09115592995 و 09115592996 تماس حاصل نمایید.

11-گاز مرطوب که روی محل جراحی بایستی در حدود 45-30 با فشار ملایم روی محل جراحی باقی بماند. پس از آن در صورتیکه خونریزی متوقف شده باشد می توان اقدام به خارج نمدن آن نمود در صورت تداوم خونریزی در موارد نادر می توان مجدداً گاز تحویل داده شده را با سرم مرطوب و در محل قرار داد.

12-درد بعد از عمل پس از جراحی های دهان و دندان یک امر معمول می باشد با مصرف دقیق  وسرساعت داروها می توان از شدت درد تا میزان زیادی کاست. در طی 48 ساعت اول توصیه می شود که مسکن ها هر 4-3 ساعت تکرار شوند بایدتوجه داشت که دارو باید به میزان مناسب و کافی و در زمان لازم مصرف شود تا مؤثر واقع شود در صورتیکه با دوز ناکافی و فواصل درمانی نامناسب مصرف شود بیمار دچار درد و ناراحتی قابل توجهی خواهد شد در صورت تجویز Advil 200mg برای کاهش درد باید هر 4-3 ساعت بین 3-2 کپسول مصرف شود. بطور طبیعی درد پس از عمل بعد از 48 ساعت کاهش قابل توجهی خواهد داشت. در غیر اینصورت و در شرایطی که درد بیمار پس از 48 ساعت تشدید شود توصیه می شود با کلینیک تماس و جهت ویزیت و اقدامات لازم مراجعه نمایید.

13-تورم بعد از عمل یک پروسه طبیعی و پاسخ بدن به ترومای جراحی می باشد و لذا متناسب با وسعت و بزرگی عمل جراحی خواهد بود در اغلب موارد تورم در حدود یک روز بعد از عمل شروع شده و ظرف 3-2 روز بع حداکثر میزان خود خواهد دسید در این زمان تورم و خونریزی زیر جلدی درناحیه صورت، لبت بالا و پایین و پلک ها امری طبیعی و عادی می باشد و حتی در بیماران مسن تر کبودی ممکنست به گردن و نواحی فوقانی قفسه سینه نیز گسترش یابد.

14-دهان خود را تمیز نگاه دارید: تا 24 ساعت پس از جراحی نباید دهان با هیچگونه محلول دهانشویه ...... شستشو شود. مسواک زدن نیز بهتر است پس از 24 ساعت شروع شود. پس از 24 ساعت باید دهان با محلول دهانشویه تجویز شده هر 4-3 ساعت غرغره و شستشو شود برای این منظور می توان از دهانشویه آب نمک ولرم نیز استفاده کرد برای این منظور یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم ریخته و پس از حل کردن جهت شستشو مورد استفاده قرار دهید.

15-در صورت بروز شرایط اورژانس و اضطراری و عدم دسترسی به مطب می توانید به اورژانس بیمارستان گلسار و آریا مراجعه نمایید.